سفارش تبلیغ
صبا ویژن
------------------------- معرفی کتاب - عمومی علی زارع زاده
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

This free script provided by webloger site

---------------------

This free script provided by webloger site

معرفی کتاب - عمومی علی زارع زاده
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و او را از ایمان پرسیدند ، فرمود : ] ایمان بر چهار پایه استوار است ، بر شکیبایى ، و یقین و داد و جهاد . و شکیبایى را چهار شاخه است : آرزومند بودن ، و ترسیدن ، و پارسایى و چشم امید داشتن . پس آن که مشتاق بهشت بود ، شهوتها را از دل زدود ، و آن که از دوزخ ترسید ، از آنچه حرام است دورى گزید ، و آن که ناخواهان دنیا بود ، مصیبتها بر وى آسان نمود ، و آن که مرگ را چشم داشت ، در کارهاى نیک پاى پیش گذاشت . و یقین بر چهار شعبه است : بر بینایى زیرکانه ، و دریافت عالمانه و پند گرفتن از گذشت زمان و رفتن به روش پیشینیان . پس آن که زیرکانه دید حکمت بر وى آشکار گردید ، و آن را که حکمت آشکار گردید عبرت آموخت ، و آن که عبرت آموخت چنان است که با پیشینیان زندگى را در نوردید . و عدل بر چهار شعبه است : بر فهمى ژرف نگرنده ، و دانشى پى به حقیقت برنده ، و نیکو داورى فرمودن ، و در بردبارى استوار بودن . پس آن که فهمید به ژرفاى دانش رسید و آنکه به ژرفاى دانش رسید از آبشخور شریعت سیراب گردید ، و آن که بردبار بود ، تقصیر نکرد و میان مردم با نیکنامى زندگى نمود . و جهاد بر چهار شعبه است : به کار نیک وادار نمودن ، و از کار زشت منع فرمودن . و پایدارى در پیکار با دشمنان ، و دشمنى با فاسقان . پس آن که به کار نیک واداشت ، پشت مؤمنان را استوار داشت ، و آن که از کار زشت منع فرمود بینى منافقان را به خاک سود ، و آن که در پیکار با دشمنان پایدار بود ، حقى را که بر گردن دارد ادا نمود ، و آن که با فاسقان دشمن بود و براى خدا به خشم آید ، خدا به خاطر او خشم آورد و روز رستاخیز وى را خشنود نماید . و کفر بر چهار ستون پایدار است : پى وهم رفتن و خصومت کردن و از راه حق به دیگر سو گردیدن و دشمنى ورزیدن . پس آن که پى وهم گرفت به حق بازنگشت ، و آن که از نادانى فراوان ، خصومت ورزید ، از دیدن حق کور گشت ، و آن که از راه حق به دیگر سو شد ، نیکویى را زشت و زشتى را نیکویى دید و مست گمراهى گردید ، و آن که دشمنى ورزید راهها برایش دشوار شد و کارش سخت و برون شو کار ناپایدار . و شک بر چهار شعبه است : در گفتار جدال نمودن و ترسیدن و دو دل بودن ، و تسلیم حادثه‏هاى روزگار گردیدن . پس آن که جدال را عادت خود کرد ، خویش را از تاریکى شبهت برون نیاورد ، و آن که از هر چیز که پیش رویش آمد ترسید ، پیوسته واپس خزید ، و آن که دو دل بود پى شیطان او را بسود ، و آن که به تباهى دنیا و آخرت گردن نهاد هر دو جهانش را به باد داد . [ و پس از این سخن گفتارى بود که از بیم درازى و برون شدن از روش کارى که در این کتاب مقصود است نیاوردیم . ] [نهج البلاغه]

معرفی کتاب - عمومی علی زارع زاده

جستجو در وبلاگ:
Powerd by: Parsiblog ® team. ©2006
معرفی کتاب(شنبه 85 آذر 25 ساعت 7:27 عصر )

                                                                                                                                  5-81-8501-964شابک
کتاب تقوا و پارسایی در  نهج البلاغه                                                               ویژه مسابقات نهج البلاغه سال اول و دوم دبیرستان سال تحصیلی 85-84

وزارت اموزش و پرورش

معاونت اموزش وپرورش نظری و مهارتی                                                                                                     شناسنامه کتاب:                                                                                                    

نام کتاب:تقوا و پارسایی در نهج البلاغه

      مولف:مسلم قلی پور گیلانی

تصحیح و بازنگری:سید حسین صدرالحفاظ

           ناشر:انتشارات فروش

تیراژ:200000        نوبت چاپ:اول1384

              قیمت:200تومان

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

         وزارت اموزش و پرورش

معاونت اموزش و پرورش نظری و مهارتی

دفتر برنامه ریزی امور فرهنگی و مشاوره

  کارشناسی قران و معارف اسلامی

برای دیدن بخشی از کتاب روی گزینه ادامه کلید کنید در صفحه 51 این کتاب امده است

امام(ع) در کلمه ی 218 از کلمات قصار , سه رکن برای ایمان ذکر می کنند:

الایمان معرفه بالقلب...

ایمان شناخت و معرفت قلبی (واعتقاد حقیقی به ان) و اقرار به (ان در) زبان و گفتار و عمل با اعضا و جوارح است.

و در صحفحه 51 همان کتاب امده است

...2-صفات مومن و اثار ایمان

1-نشات و خوشرویی 

ازمهمترین و بارزترین اثار ایمان وصفات مومنین, شادابی,سرور و خوشرویی او با دیگران است به عبارت دیگر مشکلات دنیا و کمبودهای ان نباید مومن را افسرده سازد. این ویژگی به طور مکرر در سخنان معصومین (ع) تذکر داده شده است. به طوری که انسان مومن را باید از همین طریق شناخت. امام(ع)در کلمه ی325از کلمات قصار نهج البلاغه می فرماید:

المومن بشره فی وجهه و حزنه فی قلبه

خصوصیت مومن این است که چهره ای شاداب و با نشاط و سرزنده دارد و حزن و اندوه او در قلب او مخفی است.

شادابی را باید در خانه او جستجو کرد و اگر غصه ای دارد , در قلبش زندانی است و اگر می سوزد فقط خودش می سوزد و فرد دیگری را نمی سوزاند , حتی اهل خانه اش را.

امام(ع)در جای دیگر در کلمه ی 329 از کلمات قصار , سفارش می کند تا مومنین برای رفع نگرانی های روحی و تحصیل نشاط و شادابی از عطر , عسل , سوارکاری و تماشای سبزه زارها استفاده کنند:

و الطیب نشره و الرکوب نشره و النظر الی الخضره نشره

بوی خوش , عسل , سوارکاری و تماشای سبزه از عوامل نشاط و گشایش روانی هستند.

از نکات فوق العاده مهم این است که امام علی(ع)در کلمه 23 از کلمات قصار نهج البلاغه , خوشحال ساختن افراد غمگین را از عوامل از بین برنده ی گناهان بزرگ (و نه گناهان کوچک) انسان قرار داده است....

2-احساس مسؤولیت و تعهد:(صفحه  53)

از اثار و صفات مومن این است که وی خود را در قبال خود , نزدیکان , دوستان و همه افراد اجتماع از مسلمانان و دیگر انسان ها و حتی در قبال همه ی موجودات و اشیایی که با ان ها در ارتباط هست , مثل زمین , درختان , اب , هوا , ساختمان خانه اش , نگه داری لباس ها و لوازم شخصی و غیره مسؤول ومتعهد می داند...

اکنون به این موارد از سخنان امام(ع)توجه کنید.

ان المومنین مشفقون , ان المومنین خائفون

بی گمان مومنان مهربان و دلسوزند و بی تردید خداترس اند.(خطبه 152)

لا تقل ما لا تعلم بل ...

نه تنها از گفتن ان چه که به ان عمل نداری خودداری کن بلکه همه ان چه را که می دانی نیز بر زبان نیاور , زیرا بی تردید خداوند برای هر یک از اندام هایت مسؤولئتی قرار داده است که باید در روز قیامت پاسخگوی ان باشی .(کلمه ی 374 از کلمات قصار).

اتقوا الله فی عباده و...

از خداوند نسبت به بندگان او  و شهرهای او پروا کنید , زیرا شما حتی نسبت به خانه ها و حیوانات هم مسؤولید.(در خطبه ی 166)

3-راستگویی , کم کردن سخن و افزودن برعمل , ترس از خدا در سخن گفتن در مورد دیگران:قال(ع):

علامه الایمان ان...

نشانه ایمان ان است که راست گفتن را بر دروغگویی ترجیح دهی , اگر چه ان راست گویی به زیان تو و ان دروغ به نفع تو باشد. ونیز هنگام سخن گفتن  در مورد دیگران ,  از خداوند بترسی.(کلمه 450 از کلمات قصار)



» علی زارع زاده
»» نظرات دیگران ( نظر)

اوقات شرعی

بازدیدهای امروز: 10  بازدید
بازدیدهای دیروز: 7  بازدید
مجموع بازدیدها: 5622  بازدید
[ صفحه اصلی ]
[ وضعیت من در یاهو ]
[ پست الکترونیک ]
[ پارسی بلاگ ]
[ درباره من ]

معرفی کتاب - عمومی  علی زارع زاده
علی زارع زاده
من ادم خوش و خوش اخلاق هستم اهل یزد هستم دنبال رفیق خدایی هستم
» لوگوی دوستان من «

» اشتراک در خبرنامه «